چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ (قسمت سوم)

چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ (قسمت سوم)

در این سری از مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر حمزه به ادامه مبحث طراحی یک طرح بسته بندی بی نقض خواهیم پرداخت. این قسمت سوم از یک  رشته آموزشی می باشد. پیشنهاد می شود قبل از آن که این قسمت را مطالعه کنید ابتدا به قسمت های قبلی آموزشی مراجعه شود.

 

پیشنهاد مطالعه: چطور می توان یک طرح بسته بندیبی نقض طراحی کرد؟ (قسمت دوم)

 

مرحله دهم طراحی بی نقض برای بسته نبدی

زبانه گذاری بر روی شبکه در بردارنده ی دو نکته ی مهم است اولین نکته جایگیری صحیح زبانه هاست که در این مرحله به آن می پردازیم.

لبه ای که زبانه ی در به آن متصل است با T مشخص شده است بقیه ی زبانه ها به لبه هایی متصل میشوند که آنها هم با علامت T نشان داده شدهاند در این شیوه زبانهها به صورت یکی درمیان به لبه های بیرونی شبکه متصل می شوند. این بخش هسته ی اصلی سیستم برای قرار دادن درست زبانه ها در هر نوع فرم حجمی است.

هیچگاه دو یا چند زبانه کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. همچنین در فاصله ی بین دو زبانه نیز بیشتر از یک لبه وجود ندارد. هنگامی که یک فرم حجمی را از یک شبکه ی یکپارچه سر هم میکنید اگر مراحل قبلی را درست انجام داده باشید زبانه ها خودبه خود در بهترین جای ممکن قرار میگیرند و با حداکثر استحکام در هم قفل می شوند. موقعیت زبانه ی در مکان سایر زبانه ها را مشخص می کند و اگر فرم حجمی در و زبانه ی در نداشته باشد زبانه ها می توانند به طور یکسان بر روی لبه های X و T قرار گیرند.



مرحله ی یازدهم طراحی بی نقض بسته بندی

دومین نکته به منظور زبانه گذاری صحیح در شبکه تعیین شکل هر یک از زبانه هاست جفت اعدادی را که در مرحله ی سوم نوشته بودید بررسی کنید خواهید دید که دور هر شبکه هر جفت از اعداد را با T و X علامت زده اید، مانند ×۴ و ۴۳ در مرحله ی دهم زبانه ها به لبه های T متصل شدند با بسته شدن شبکه میبینید که هر یک از زبانه ها به عنوان مثال ۴ در زیر لبه ی ۴۷ قرار می گیرد بنابراین زبانه ی متصل به لبهی FT باید دقیقاً مشابه وجه ۴۸ باشد.

این قاعده برای همهی اعداد جفتی که نوشته ایم اجرا میشود نکته ی اول به آسانی قابل درک و ،اجراست اما نکته ی دوم احتیاج به توجه و دقت بیشتری دارد. شکل هر یک از زبانه ها باید به صورت جداگانه مشخص شود هیچ راه میانبری برای این کار نیست هر زبانه باید با دقت و وسواس زیاد ساخته شود. اکنون روش این کار را مرحله به مرحله بررسی میکنیم.

زبانه ای که به لبه ی T متصل میشود باید با وجه داخلی لبه مربوط به آن هم شکل باشد اگر لازم بود، زوایای انتهایی وجه لبه ی را اندازه بگیرید چرا که این ،شکل وجه و سپس شکل زبانه را تعیین میکند.



مثالهای زیر یک مرحله نیست بلکه تصویری گرافیکی است که به شما کمک میکند نحوه ی اتصال زبانه به زیر لبه ی x را تصور کنید. در هر دو مثال حرکت زبانه ها به پشت لبه ی ، یعنی جایی که در انتها قرار می گیرد، نشان داده شده است.



همان طور که در شکل میبینید اشکال کپی شده از سطوح مورد نظر در لبه ی T مربوطه قرار گرفته اند.



حالا یک تکه مقوا را به شکل زبانه ببرید و آن را از زیر و رو با نوار چسب کاغذی به دقت به لبه ی T بچسبانید. زبانه باید به اندازه ی کافی ضخیم باشد. به این نکته توجه کنید که هنگامی که شبکه ی دوبعدی شما تبدیل به حجم سه بعدی می شود زبانه کاملاً هم شکل وجه مربوط به آن باشد. در غیر این صورت آن را جدا کنید و مجدداً زبانه ی دیگری بسازید.



همین شیوه را برای باقی زبانه ها نیز اجرا کنید اگر جعبه شما زوایای مختلف و طولهای متفاوتی داشته باشد این مرحله بسیار زمان بر است اما واجب است کاملاً دقیق و با رعایت صحیح اصول انجام شود پس زمان لازم را صرف کنید این مرحله هسته ی اصلی سیستم ساخت شبکه است.

اگر با دقت صددرصد انجام شود شبکه ی حاصل از آن مستحکم و ایده آل خواهد بود حتی دقتی با میزان تقریبی ۹۹ درصد نیز در کار شما تأثیر گذار خواهد بود و باعث تضعیف کار می شود یک شبکه یا کاملاً ایده آل و درست است و یا غلط است و احتیاج به تصحیح دارد.

پیشنهاد مطالعه: چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ + راه حل های مشکلات (قسمت چهارم)

 اصولاً در طراحی، تصور کمال گرایی وجهی ناشناخته است چطور ممکن است که صفحه آرایی یک ،مجله یک ،رنگ، و یا انتخاب یک جنس پارچه ایده آل و کامل باشد؟ اما در اینجا مسئله به گونهای دیگر است در طراحی بسته بندی کمال گرایی دست یافتنی و درعین حال واجب است.

 


این شبکه ی کامل شده ی ماست. هنگامی که تمام زبانه ها را کنترل کردید و مطمئن شدید کلاژ دقیق و صحیحی از طرح مورد نظر 
آن ساخته اید اینک وقت آن فرارسیده که شبکهتان را با مقوایی یک تکه بسازید





مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر لوکس حمزه
منبع: کتاب ساختار بسته بندی اثر پل جکسن ترجمه میلاد باقر زاده

نظرات

پست‌های پرطرفدار