چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ (قسمت دوم)

در این قسمت از مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر حمزه به ادامه مبحث طراحی بی نقض طرح های جعبه های بسته بندی می پردازیم. پیشنهاد می شود ابتدا قسمت اول این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

مرحله ی پنجم طراحی

با چسب کاغذی زبان های را به لبه ی مقابل لولای در بچسبانید اگر لب های مقابل لبه ی لولا وجود ندارد یک لبه ی دیگر انتخاب کنید گوشه های زبانه باید زاویه ی ۹۰ درجه داشته باشد.

اولین زبانه، زبانه در نام دارد و مهمترین زبانه در بسته بندی است و موقعیت زبانه های دیگر را مشخص می کند مهم است که زبانه را عمیق در نظر بگیرید کوچک کردن آن در صورت نیاز آسان تر است تا اینکه بخواهید آن را بزرگتر و عمیق تر کنید. زبانه را از هر دو طرف پشت و جلو با چسب کاغذی به در بچسبانید.

 گاهی اوقات لبه ها باید زاویه های کمتر از ۹۰ درجه داشته باشند این مورد زمانی اتفاق میافتد که بدنه ی بسته بندی مخروطی شکل بوده یا به طرف پایین باریکتر شود بخش رفع مشکلات و ابهامات در قسمت بعد، در این خصوص به شما بسیار کمک می کند. هیچ گاه زوایای لبه ی زبانه را بیش از ۹۰ درجه در نظر نگیرید زیرا چنین زبانه ها به راحتی نمی تواند داخل بسته بندی برود و یا از آن خارج شود.

پیشنهاد مطالعه: چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض را طراحی کرد؟ (قسمت اول)





مرحله ی ششم طراحی جعبه بسته بندی

تا آنجا که امکان دارد لبه های با طول کم را ببرید و آزاد کنید.

بسته بندی تان را بردارید و به دقت بررسی کنید. کوتاه ترین لبه ها را به ذهن بسپارید ممکن است تنها یک یا دو و یا چندین لبه ی کوتاه با طول یکسان وجود داشته باشد.

سپس بدون اینکه هیچ یک از وجوه را به طور کامل از سایر بخش ها جدا کنید، بریدن را شروع کنید. مهم نیست کدامیک از لبه بریده شوند. اگر لبه های سمت بالا و پایین و یا چپ و راست را ببرید می توانید به صورت قرینه کار کنید.

 


مرحله ی هفتم طراحی جعبه بسته بندی بی نقض

حال، بقیه ی لبه ها را ببرید و آزاد کنید تا بسته به صورت گسترده و یکپارچه در آید عمل برش را از لبه های کوتاه تر آغاز کنید سپس به لبه های بلندتر برسید.

این مرحله بسیار مهم است چراکه برای اولین بار بسته بندی شما از یک فرم سه بعدی به یک شبکه ی دوبعدی تبدیل شده است. ممکن است یک یا چند اشتباه در برش لبه های کوتاه تر به جای لبه های بلندتر داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد مجدداً شبکه را با استفاده از نوار چسب به شکل سه بعدی سر هم کنید و دوباره لبه ها را ببرید، منتهی این بار با دقت بیشتر! اگر موقع سر هم کردن بسته بندی و اتصال وجوه مرتبط با هم گیج شدید با کمک اعداد جفتی که روی لبه ها یادداشت کرده اید می توانید لبه های مربوط به هم را به راحتی پیدا کنید.

اگر بسته بندی شما وجوه زیادی داشته باشد راه های بیشتری برای تبدیل آن به فرم یکپارچه ی دوبعدی وجود دارد. به عبارت دیگر اشکال دو بعدی حاصل از برش وجوه میتوانند با یکدیگر متفاوت باشند. این تنوع را میتوان با رعایت دقیق مرحله ی ششم بریدن لبه های کوتاه و این مرحله بریدن بقیه ی لبه ها به ترتیب طول از کوچک به بزرگ محدود کرد. با این حال ممکن است همچنان چند انتخاب مختلف داشته باشید. دست آخر شاید تک شبکه ایده آل حاصل نشود اما چند و یا چندین شبکه در اختیار دارد که در قیاس همگی به خوبی یکدیگر


مرحله ی هشتم طرح بسته بندی

روی لبه ای که مرز مشترک بین در و زبانه محسوب می شود کنار عددی که قبلاً نوشته بودید، فقط روی یک طرف آن بنویسید T به نشانه ی Tab (زبانه) این مرحله به سادگی مشخص می کند که کدام لبه ها باید زبانه دار شوند و کدام یک بدون زبانه باقی بمانند. حرف T را به وضوح و درست کنار عددی که قبلاً نوشته اید، بنویسید.

 


مرحله ی نهم طراحی جعبه

با گذاشتن علامتهای T و X روی لبه های خارجی شبکه برای زبانه گذاری آماده می شود. اولین T را از لبه ای که این حرف را برای اولین بار در مرحله ی قبل ،نوشتید در نظر بگیرید. لبه ی بعدی دور شبکه را با x علامت بزنید لبه ی بعدی را با T و بعدی را با X و با همین روال ادامه دهید تا الگوی T-X-T-X-T- را در کل لبه های خارجی شبکه ایجاد کنید حروف را دقیقاً کنار اعداد قبلی بنویسید.

 روی لبه مجاور زبانه در که حرف T علامت گذاری شده است یک حرف X در کنار شماره بنویسید. روی لبه بعدی دومین حرف T و سپس روی لبه ی بعدی دومین حرف X را نیز بنویسید در کل لبه های خارجی به ترتیب حروف x و T را بنویسید تا الگوی T-X-T-X-T- را ایجاد نمائید حروف را بعد از شماره ها بنویسید مانند FT یا YX.

 اگر این کار را درست انجام دهید آخرین علامتی که می گذارید باید یک بر روی لبه ی همجوار لبه ی زبانه باشد که در مرحله ی هشتم با T علامت زده بودید در این شیوه الگوی شما هیچ نقطه ی شروع و پایانی ندارد. همه  شبکه ها، هر چقدر هم که عجیب و پیچیده باشند تعداد لبه هایشان زوج است پس الگوی TX همیشه کار می کند.

پایان قسمت دوم

 

 

مجموعه تخصصی خدمات چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر لوکس حمزه

منبع: کتاب ساختار بسته بندی اثر پل جکسن ترجمه میلاد باقر زاد 


نظرات

پست‌های پرطرفدار