جواب ها و راه حل های برخی مشکلات رایج در طراحی یک بسته بندی بی نقض (قسمت چهارم)


جواب ها و راه حل های برخی مشکلات رایج در طراحی یک بسته بندی بی نقض

در این قسمت از مجموعه مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر حمزه به بررسی مشکلات و راه حل های طراحی یک بسته بندی بی نقض می پردازیم.

روشی که در قسمت های پیشین توضیح دادیم بسیار دقیق است و نیاز به توجه زیادی دارد هر گونه انحراف از مسیر اصلی و صحیح موجب تضعیف شبکه ی نهایی می شود در عین حال ممکن است با رعایت کامل موارد لازم در مراحل طراحی و ساخت اشتباهات کوچکی رخ دهند که استحکام و تمامیت طرح شما را به خطر بیندازند.

در اینجا جوابها و راه حل های برخی مشکلات رایج ارائه شده است. سؤال من در مرحله ی هفتم بسته بندی ام را دوربُری کرده و به صورت سطح دو بعدی در آورده ام ولی شبکه حاصل از آن ضعیف است برای بهبود آن باید چه کار کنم؟ جواب در حقیقت بسیاری از شبکه ها در مرحله ی هفتم نیاز به کمی اصلاح دارند البته این اصلاحات باید پیش از رفتن به مرحله ی بعد صورت گیرد راه اصلاح آن، طراحی دوبارهی محل قرارگیری وجوه است.

برای درک درست این موضوع مثال اغراق شده ای آورده ایم تا نشان دهیم چگونه میتوان این ایراد را اصلاح کرد. جعبه ی مکعبی شکل ،بلند با رعایت مراحل ۱ تا ۶ به درستی ساخته شده است ولی در مرحله ی ۷ به اشتباه بریده شده و شبکه ای به شکل زیر به ما داده است.



شبکه ی دوبعدی به جای آنکه همانطور که میبینید جعبه در تناقض با موارد ذکر شده در مرحله ی ۷ بریده شده است. در تبدیل فرم سه بعدی به در ابتدا لبه های کوتاه بریده شوند لبه های بلند بریده شدهاند. این موضوع نه تنها باعث تشکیل یک شبکه ی ضعیف و شکننده شده است بلکه در مجموع نیز مساحت زیادی از مقوا را به صورت مستطیلی گرفته و باعث هدر رفتن آن شده است. بسته بندی ساخته شده از این شبکه بسیار ضعیف است و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.

 پیشنهاد مطالعه: جعبه جواهر های تولیدی حمزه

ترتیب ارائه شده در زیر نشان میدهد که چگونه میتوان وجوه این شبکه را جدا و دوباره در جای بهتر سر هم کرد در این مرحله هدف اتصال تعداد بیشتری از لبه های بلند به یکدیگر و ساخت شبکه ای با بیشترین تعداد لبه های کوتاه است با این کار میتوان شبکه ای محکم با صرف حداقل مقوا ساخت یعنی کیفیت بالا و هزینه ی پایین، چیزی که هدف نهایی هر تولید است.

 

سؤال من تمامی مراحل را به درستی انجام داده ام ولی بسته بندی ام به درستی بسته نمی شود، یعنی وجوه در هم قفل نمیشوند باید چه کار کنم؟

پیشنهاد مطالعه: چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟  (قسمت 3)

جواب برای این مشکل دلایل مختلفی وجود دارد که احتمالاً یکی و یا ترکیب چند مورد از آنها موجب بروز این مسئله شده است.

۱ آیا بسته بندی درست ساخته شده است؟

بسته بندی ای که به درستی ساخته نشده و ضعیف باشد به درستی قفل و بسته نمیشود مطمئن شوید تمام وجوه و زبانه ها با دقت و اندازه های صحیح ساخته شده.اند همچنین کلیه ی خط تاها و برش ها باید با توجه به جزئیات ذکر شده زده شده باشند. علاوه بر آن دقت کنید مقوای استفاده شده خیلی نازک یا خیلی ضخیم نباشد مقوای استفاده شده در این کتاب ۲۵۰ گرمی است البته ممکن است شما بخواهید از مقوای ضخیمتر استفاده کنید. مراقب باشید خط تاها سست و بی استحکام نباشند.

۲ آیا زبانه ها به اندازه ی کافی بلند هستند؟

بسته بندی درست و اصولی بدون چسب محکم میماند چرا که زبانهها به راحتی زیر وجوه قفل میشوند. لبه های کناری زبانه به زیر لبهی تاخورده ساییده میشوند پس هر چه طول این لبه ها بیشتر باشد زبانه ها بهتر در محل خود گیر می کنند و جعبه محکمتر خودش را نگه میدارد. در اینجا دو شبکه ی خوب برای ساخت مکعب ساده نشان داده شده است شبکه ای با زبانه های پهن و عمیق، مستحکم تر از شبکه ای است که زبانه هایی باریک دارد این احتمال وجود دارد که شبکه دارای زبانه های نازک اصلاً نتواند خود را به صورت یک بسته بندی درست و محکم نگه دارد.





 

۳ زبانه های باریک شونده

در مثالهای زیر زبانه های با لبه ی ۹۰ درجه مکعب را به خوبی در هم قفل می کنند. اما زبانه های باریک شونده با لبه ی ۶۰ درجه با اینکه در جای صحیح قرار گرفتهاند و شکل درستی دارند، نمی توانند حجم چهاروجهی را در هم قفل کنند. برای حل این مسئله سه راه حل وجود دارد:



راه حل 1:

زباندها را چسب بزنید با وجود اینکه این کار قابل اجراست ولی پیشنهاد خوبی برای این کار نیست راه حل های 13 و روش های بهتری را پیشنهاد میکنند.

 

قلاب

راه حل 3 زبانه ها را لبه دار کنید به این لبهها فلنج (lange) می گویند. فلنج یک قطعه ی مقوایی اضافی است که با لبه های کمتر از ۹۰ درجه اش به کنار زبانه متصل می.شود اضافه کردن فلنج ها باعث میشود زبانه ها درون بسته بندی به هم شوند و چهار وجهی ها را به خوبی در هم نگه دارند.

به عنوان مثال در اینجا یک هرم با وجوه مثلثی داریم در هندسه این فرم را چهاروجهی مینامند. با رعایت مراحل بالا یک شبکه ی ساده با سه زبانه ی باریک شونده ۶۰ درجه ساخته شده است. این زبانهها چهاروجهی را در هم قفل پس نیاز به اضافه کردن فلنج ها. داریم اندازه فلنج ها بستگی به اندازهی بسته بندی و ضخامت مقوا دارد.

 ممکن است کافی باشد که با اضافه کردن فلنجهای ۳۰ درجه زبانه ها را به ۹۰ درجه برسانیم، یا مثلاً با اضافه کردن فلنج های ۶۰ درجه آنها را ۱۲۰ درجه کنیم بهتر است زبانه های فلنج دار را ۱۲۰ درجه بسازیم و اضافه آنها را ببریم، تا اینکه آنها را ۹۰ درجه بسازیم. در این موارد زبانه های خیلی بزرگ بهتر از زبانه های خیلی کوچک است.



راه حل c یک قفل چفت شونده صفحه ی ۷۴ به هر یک از زبانه های ۶۰ درجه اضافه کنید این شیوه یک قفل ساده و امن است که در بسته بندی های مکعبی رایج با تیراژ بالا استفاده میشود این قفل همچنین زبانه های باریک شونده را نیز در هم قفل می کند.

سؤال من روی شبکه ام جای کافی برای قرار دادن زبانهها .ندارم آنها را باید کجا قرار دهم؟ جواب این موضوع در مورد شبکه های پیچیده بسیار معمول و رایج است بخشهایی از این شبکه ها چنان شلوغ است که گاه ساختن زبانه ها با عمق و پهنای مناسب غیر ممکن می شود.

 راه حل این مشکل تقریباً همان جواب سؤال اول این بخش است یعنی باید سعی کنید وجوه را جابه جا کنید به یاد داشته باشید که لبه های بلند را متصل به هم نگه دارید همچنین در را سر جای خودش نگه دارید و هیچگاه زبانهای را که خوب ساخته نشده است و نیاز به اصلاح دارد حذف و یا به حال خود رها نکنید.



سؤال تقریباً همهی لبه ها دارای طول یکسان هستند در مرحله ی هفتم کدام یک از آنها را باید اول ببرم و چرا؟ جواب اگر تعداد زیاد لبه ها انتخاب را برای شما مشکل کرده است با توجه به راهکارهای زیر میتوانید انتخاب هایتان را محدود کنید.

1. شبکه را طوری بسازید که فشرده ترین حالت ممکن را داشته باشد یعنی کمترین سطح ممکن را روی کل مقوا اشغال کند. با این کار در مصرف مقوا صرفه جویی میشود و هزینه ساخت بسته بندی تان کاهش می یابد.

2. شبکه را طوری بسازید که فضاهای گسترده ای برای ساخت زبانه ها وجود داشته باشد این همان پاسخی است که در بالای صفحه آمده است. این کار بسته بندی را محکم تر می کند.

به جای آنکه از ترکیب های تصادفی استفاده کنید شبکه را به شیوه ی قرینه بسازید. این کار باعث میشود شبکه ی شما محکم و در عین حال جمع وجور باشد.

همچنان بخوانید: چطور بسته بندی لوکس باعث افزایش فروش می شود

3. لبه های مشخصی را نبریده باقی بگذارید این عمل سطوح مرتبط و گسترده ای جهت چاپ در اختیار ما میگذارد. اشکال گرافیکی و تصاویر چاپی در وجوه به هم پیوسته و بدون درز، نمود چشمگیری خواهند داشت.


مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر حمزه

منبع: کتاب ساختار بسته بندی اثر پل جکسن ترجمه از میلاد باقر زاده

نظرات

پست‌های پرطرفدار