چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ (قسمت اول)

چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ (قسمت اول)

در این مطلب نحوه ی طراحی یک شبکه ی کامل و یکپارچه که در خود قفل می شود، برای ساختن یک چند وجهی بسته با لبه های صاف و وجوه مسطح با جزئیات آورده شده است. روشی که در این فصل توضیح داده می شود بسیار دقیق و جامع است و باید در ابتدای کار با دقت و وسواس دنبال شود. در آینده وقتی با آن آشنایی بیشتری پیدا کردید می توانید سریع تر از آن بگذرید یا مثلاً مرحله ای را حذف کنید، ولی در ابتدا ضروری است آن را کامل یاد بگیرید.

در این مطلب از مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر حمزه به بررسی نحوه طراحی یک طرح بسته بندی بی نقض خواهیم پرداخت پس تا آخر این رشت آموزش همراه ما باشید.

مدت زمانی که برای این مطلب صرف می کنید بی ثمر نخواهد بود هرچه ساعات بیشتری به آن اختصاص دهید، بهتر و بیشتر یاد می گیرید و هنگام طراحی و اجرای بسته ی مورد نظرتان سریع تر و دقیق تر عمل می کنید و نتیجه ی کلی کار نیز خلاقانه تر و اجرایی تر خواهد بود به خاطر داشته باشید خلاقیت تنها از پرواز اندیشه و گذر از محدودیت های ذهن به دست نمی آید برخی اوقات نیز نتیجه ی یادگیری کامل و بدون نقص و سپس عمل کردن به آنچه یاد گرفته اید، است.

خلاقیت در بسته بندی ساختاری حتماً جزء دسته ی اخیر به شمار میرود. پس لطفاً با آرامش و دقت این مطلب را مطالعه کنید و اگر زمان کافی در اختیار دارید نمونه ها را نیز بسازید.



مرحله اول طراحی جعبه بسته بندی

با رسم طرح و ساخت مدل سه بعدی، اولیه در مورد چگونگی شکل نهایی بسته بندی مورد نظرتان تصمیم گیری کنید. این مرحله ی خلاقیت است.

اولین مرحله مهم ترین مرحله است اگر طراح از ابتدا به خوبی در ذهن شما تصور نشود حتی اگر زمان زیادی صرف ساخت آن شود خالی از اشکال نخواهد بود زمان کافی برای طراحی، ساخت ماکت سه بعدی اولیه و مشورت با همکاران عوامل بسیار مهمی هستند که ضریب اطمینان طرح مورد نظرتان را برای ساخت و اجرای نهایی بالا می برند باید کاملاً مطمئن شوید طرحی که در ذهن داشته اید و روی کاغذ یا مدل پیاده کرده اید، آمادگی رفتن به مرحله ی ساخت را دارد.

اگر به دنبال ایده هستید می توانید از این مطلب کمک بگیرید بخش پایانی شامل بسته بندی های جالبی است که شاید به همین شکل پاسخگوی نیاز شما نباشد ولی با ترکیب آنها و با استفاده از اصول و مبانی ساخت شبکه ها در همین بخش، قادر خواهید بود کاری نو و خلاقانه انجام دهید پیش از حصول اطمینان از دقت و صحت طراحی بسته و ماکت ابتدایی کارتان بسته بندی جعبه، سینی، غرفه ی نمایش مجسمه، به سراغ مرحله ی دوم نروید به خاطر داشته باشید این کتاب به شما نمیگوید چه چیزی بسازید بلکه به شما یاد می دهد چگونه چیزی را که طراحی کرده اید بسازید.

 پیشنهاد مطالعه: ترام در چاپ چیست؟ پیدایش و تاریخچه ترام

مرحله ی دوم طراحی باکس بسته بندی

با استفاده از یک ورق مقوا برای هر یک از وجوه بسته را به صورت یک بلوک بسازید برای اتصال تکه ها به یکدیگر از نوار چسب کاغذی استفاده کنید در این زمان به شبکه در و زبانه ها توجه نکنید.

هر یک از وجوه را با دقت از یک ورق مقوا ببرید. این الگوی برش را با دست و با کمک ابزار هندسی رسم کنید و یا از نرم افزارهای گرافیکی و مهندسی استفاده کنید برای این منظور الکوی پرینت شده را روی مقوا بچسبانید و تکه ها را برش بزنید این مرحله به شما کمک می کند تا ابعاد و آشکال تکه ها را پیش از کار نهایی بررسی و تغییرات احتمالی را اعمال کنید.

برای اتصال قوی و لبه به لبه ی وجوه از چسب کاغذی استفاده کنید چسب کاغذی یک نوار نازک کاغذی گرد رنگ است و در تمامی فروشگاه های لوازم التحریر و لوازم اداری موجود است. از نوارهای چسب پلاستیکی استفاده نکنید. چراکه در مرحله ی بعد باید روی این چسب ها بنویسید دقت کنید که در انتهای این مرحله باید یک مدل محکم و خوش ساخت داشته باشید که با استفاده از چسب کاغذی یکپارچه شده است.


مرحله ی سوم طراحی جعبه

بر روی دو طرف هر لبه یک جفت عدد مشابه بنویسید. این جفت اعداد موقعیت قرارگیری هر وجه نسبت به وجوه دیگر را مشخص می کنند. اگر وجوه از یکدیگر جدا شوند. با این شیوه می توان مجدداً بسته بندی را مانند یک پازل سه بعدی سر هم کرد. مهم این است که اعداد به ما نشان میدهند وجوه مختلف از کدام لبه ها به یکدیگر وصل می شود.

 این قضیه به ما کمک می کند تا جای دقیق زمانه ها را در انتها تشخیص دهیم برای این منظور اعداد را واضح در وسط هر لبه بنویسید هیچ منطق خاصی برای عند گذاری وجود ندارد. لبه ها به هر ترتیبی می توانند شماره گذاری شوند می توانید اعداد را با هر شیوه و نظمی که می خواهید انتخاب کنید. فقط و فقط توجه کنید که اعداد دو طرف لبه یکسان باشند.

 


مرحله ی چهارم طراحی جعبه بسته بندی سه بعدی

اگر بسته بندی تان در دارد آن را ببرید تا آزاد شود حجمی که شما می سا زید، ممکن است بسته بندی و یا فرمی سه بعدی با کاربردی متفاوت و بدون نیاز به در باشد. در این حالت می توانید از انجام این مرحله چشم پوشی کنید اما اگر فرم سه بعدی شما یک بسته بندی تمام عیار است، به احتمال زیاد در هم لازم دارد و شکل و محل آن نیز در مرحله ی اول مشخص شده است.

برای آزاد کردن در بسته چسب کاغذی را در تمامی قسمت ها به استثنای لبه اتصال در به بسته بندی به وسیله ی کاتر یا تیغ جراحی در محل اتصال وجوه برش دهید بهتر است وسط چسب را ببرید و چسب را برندارید چراکه کندن چسب اعدادی را که در مرحله ی سوم بر روی لبه ها نوشته بودید از بین می برد.

پیشنهاد مطالعه: چطور می توان یک طرح بسته بندی بی نقض طراحی کرد؟ (قسمت دوم)



پایان قسمت اول منتظر قسمت های تکمیلی این اموزش باشید.


مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه 

منبع: کتاب ساختار بسته بندی اثر پل جکسن، ترجمه میلاد باقری

 

  

نظرات

پست‌های پرطرفدار