انواع فرمت های فایل ها + کاربرد های آنها

 

انواع فرمت های فایل ها + کاربرد فرمت ها


در این مطلب از مجموعه مطالب آموزشی مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی لوکس حمزه به بررسی انواع فرمت های فایل های دیجیتالی در دنیای چاپ و طراحی خواهیم پرداخت پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

متن (Text)

متون بر اساس ساختار قابل تبدیل در نظم و سازه اسکی تعریف و نوشته شده اند. هر چند که اسکی یک فرمت برای ذخیره اطلاعات نیست ولی در کنار روش دودویی یکی از دو زبان رایج و متداولی است که تمامی برنامه های مهم با آن نوشته و کد گذاری میشوند همۀ فرمتها در این حیطه توسط این زبان قابل شناسایی است.

 باینری کاری شبیه به اسکی انجام میدهد فقط با این تفاوت که فشرده تر است یعنی از نظر حجم نصف فضا را در مقایسه با اسکی اشغال و زمان کمتری را متعاقبا در پرینت و خروجی صرف می کند. تنها مشکل اینست که در تبادل اطلاعات برای برخی سیستم ها به سازگاری اسکی نیست فرمت اطلاعات در اینترنت که بر اساس اچ تی ام ال نوشته شده نیز بر اساس اسکی پی ریزی و کدگذاری شده است (با کدهای استاندارد بین المللی بیتی اسکی) دو مقوله مهم در این عرصه یعنی سندهای متنی و پست اسکریپت، هر دو بر اساس اسکی کدگذاری شده اند.

 تجربه نشان داده ساختار ام اس ورد که با پسوند داک همراه است میتواند برای ورود به برنامه ها بسیار مناسب باشد. همچنین وقتی با پسوند آرتی اف  ذخیره شود می تواند سازگار با هر دو محیط پیسی و مک باشد و بعد از ورود به عنوان مثال به صورت مستقیم و بدون واسطه درون برنامه کوارک اکسپرس مورد استفاده قرار گیرد.



پست اسکریپت (PostScript)

این زبان نقش مهم و مسلمی در خروجی سیستم چاپ دیجیتال .دارد این زبان بعنوان مفسری در بین برنامه های گرافیکی توسط کمپانی ادوبی توسعه یافت و بعنوان واسطه ای بین برنامه و سیستم خروجی (پرینت) قرار دارد. پست اسکریپت توانایی کد گذاری اطلاعات متنی و وکتوری و پیکسلی را دارد و از ۱۹۸۵ به عنوان استانداردی برای کنترل سیستم خروجی درآمده است.

 پست اسکریپت تا بحال در سه پله عرضه شده است. پست اسکریپت ۳ قادر به حمل اطلاعات کنترل و مدیریت رنگ و همچنین خوانایی پی دی اف فایلها نیز هست. تمامی اطلاعات متنی و وکتوری و پیکسلی برای سیستم خروجی مانند پرینت تبدیل به کدهایی می شوند (ریپ) و به این ترتیب تبدیل به زبانی قابل فهم برای پرینتر میشود.

ادبی نوع اول) یکی دیگر از انواع پست اسکریپ است. متن ها همیشه یک مشکل برای پست اسکریپت فایل ها بوده اند و با این فرمت شده بیشترین بازده از رزولوشن سیستم خروجی استخراج شود در این فرمت فونتها با رزولوشن و کیفیت بالاتر از حالت معمول پدیدار سعی می شوند.

دی سیاس نیز فرمتی دیگر از پست اسکریپت است که بیشتر برای سبک کردن انتقال اطلاعات از طریق شبکه بکار میرود در این حالت فایل خروجی به چهار فایل تکرنگ تفکیکی سی ام و ای کی و یک فایل اصلی با نمایش سبک برای نمایش تفکیک میشود. در این حالت سرعت انتقال اطلاعات نسبت به فرمت معمول خود تا ۷۵٪ کاهش می یابد.

پیشنهاد مطالعه: رزولوشن چیست؟

جی پک (JPG)

این فرمت برای کم کردن حجم و سنگینی فایلهای بزرگ مانند روزنامه کاربرد دارد و همچنین چاره سازی برای استفاده از تصاویر در اینترنت است این فرمت در تنوع های متفاوت و حجمهای مختلف قابل تنظیم است.

 هر چند کوچک کردن حجم فایل یا فشرده سازی آن تا ۱۰۰ به یک برابر هم میتواند باشد ولی این مقدار بستگی به اطلاعات داخل فایل دارد. این فرمت برای آرشیو نیز میتواند مورد استفاده قرار .گیرد برای همین در دوربینهای دیجیتال یکی از رایجترین فرمتها برای ذخیره اطلاعات تصویری .است چیپگ برای فایلهای مود آرجی بی و سی ام و ای کی مورد استفاده قرار می گیرد ولی برای مود لب نمیتواند کاربری داشته باشد.

نکته مهم در فشرده سازی با این روش اینست که فشرده سازی در این حالت هر قدر بیشتر باشد میزان کیفیت و دقت اطلاعات کمتر میشود.

ایی پی اس(igs)

ساختار پست اسکریپت بر اساس داده های کپسول شده  به این معنی است که فایل ایی پی اس شامل اطلاعات الحاقي بدون تغيير

می شود.

است که نمیتوان در آن تغییری ایجاد کرد. ایی پیاس یک فرمت فایلی است که اطلاعات محتوایی فایل گرافیکی را به زبان پست اسکریپت بیان می کند. در هنگام خروجی و با وجود تنوع دستگاه های متفاوت ایی پیاس به خوبی عمل ،کند با این وجود که این اطلاعات میتواند به درون فایلهای دیگر از برنامه های گوناگون وارد شود.

این برنامه ها نمایش سبکی از تصویر ایی پی اس نشان میدهد و به این ترتیب این اجازه را به کاربر میدهد تا در هنگام استفاده از آن خیلی سریع تر باز شود و برای مراحل نهاییی آماده شود فایل ایی پیاس میتواند شامل هر دو وضعیت وکتوری و پیکسلی باشد. برای تبادل اطلاعات به شکل ،پیکسل ایی پیاس از ظرفیت بیت مپی خود برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده می کند.

 اطلاعات ایی پی اس در حالتی که شامل وکتور باشد تا وقتی که برای اولین بار رستر (ریپ) نشوند قابل تغییر نخواهند بود. فعالیتهایی مانند جابجایی و تغییرات سایز و چرخش بر روی اطلاعات ایی پیاس امکان پذیر خواهند بود ولی محتویات داخل فایل را نمیتوان تغییر داد.

 از این رو ایی پیاس کردن فایلها برای وقتی درست به نظر میرسد که در مراحل پایانی لزومی به تغییر محتوای داخل فایلهای ایی پی اس نباشد. به عنوان مثال اگر تصویرسازی درون برنامه ای مانند فری هند انجام شده است برای ورود به برنامه کوارک قبل از تبدیل به ایی پی اس اصطلاح و تصحیح عناصر رسامی شده در فری هند را به اتمام رسانده باشیم چرا که بعد از تبدیل دیگر محتویات داخل فایلها را نمی توانیم تغییر دهیم.

 

تیف (TIFF)

فرمتی کلاسیک برای ذخیره اطلاعات با ساختار پیکسلی است این فرمت اصالتاً توسط کمپانی ادوب و مایکروسافت گسترش پیدا کرده است حالتهای متفاوتی برای فایل با این فرمت وجود دارد که میتوان فقط سیاه یا فقط سفید و خاکستری و رنگی را نام برد. همچنین این فرمت امکان ذخیره اطلاعات در حالت فشرده را بدون کم کردن کیفیت دارا است. این یکی از روشهای فشرده سازی فایلهای تیف است.

پی دی اف (PDF)

این فرمت بسیار وابسته و نزدیک به زبان ساختاری پست اسکریپت است پی دی اف نوعی فرمت سبک قابل جابجایی برای اسناد است.

دلایل زیادی برای مزیت پی دی اف نسبت به ایی پی اس وجود دارد یک فایل پی دی اف میتواند شامل فونت تصویر سازی؛ دستورالعملهای چاپی جستجوی لغات کلیدی ارتباط صفحات با برخی قسمت ها ویدئو کلیپ و چیزهای دیگری از این دست. باشد بر خلاف ایی پیاس در فایل پی دی اف اطلاعات هر صفحه مجزا ذخیره.

شود این بدان معنا است که برای نمایش می محتویات یک صفحه نیازی به خواندن اطلاعات صفحات دیگر .نیست یک پی دی اف فایل در حقیقت همان پست اسکریپت است که به زبان ریپ تفسیر شده است و به عناصر جداگانه ای تقسیم شده است. این عناصر در عین حال می تواند بر روی صفحه نمایش دیده شود.

 اطلاعات قبل از خروجی ایمیج ستر یا پرینت می تواند در روی سیستم نمایش داده شود و چنانچه اشکالی وجود داشته باشد تشخیص داده شود برنامه ای برای سرعت بخشیدن به ترجمه و تبدیل طلاعات وجود دارد. این برنامه با تبدیل اطلاعات فایل پست اسکریپت به پی دی اف به صورت موازی، آنها را برای خروجی ایمیج ستر آماده می کند.

مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی لوکس حمزه

نظرات

پست‌های پرطرفدار