رزولوشن (resolution) چیست؟ + ارتباط بین خط در اینچ و نقطه در اینچ

 

رزولوشن (resolution) چیست؟ + ارتباط بین خط در اینچ و نقطه در اینچ

در این مطلب آموزشی از مجموعه تخصصی چاپ، بسته بندی و جعبه جواهر لوکس حمزه به بررسی تعاریف رسولوشن تصویر و ارتباط بین خط و اینچ و نقطه در اینچ می پردازیم، پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

رزولوشن (resolution)

رزولوشن واحد کدگذاری برای فایلهای بیت مپی پیکسل است. ساختار تصاویر بیت مپی را پیکسلهای آن تشکیل میدهد تصویر در یک فایل بیت مپی از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها تشکیل میشود و نهايتاً تعداد آنها میتواند سنگینی یا کیفیت فایل را مشخص کند این نقاط در دو واحد سانتیمتر و اینچ محاسبه میشود بنابراین بزرگی آن به تعداد نقاط بستگی دارد و اندازه در واحد سانتیمتر یا اینچ صرفا واحدی برای سنجش است.

وقتی تصویر به فایل دیجیتال تبدیل میشود اطلاعات تصویری به اطلاعات دیجیتالی تبدیل میشود ( مانند کاری که اسکنر انجام میدهد) اطلاعات دیجیتالی که همان پیکسل ها هستند این هر کدام به صورت یک کد برای یک رنگ ثبت میشود هر چند که نمایش رنگ آنها در سیستمهای متفاوت میتواند فرق کند ولی با این وجود اطلاعات هیچ تغییری نمی کند، فقط نمایش آنها است که تغییر کرده است.

 مودهای مختلف رنگی نظیر آرجی بی و سیام وای کی  و لب هر کدام ظرفیتهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و در ثبت جزئیات درجات متفاوتی دارند. پیکسل در اینچ یا پی پی آی واحد اندازه گیری برای دقت اطلاعات اسکن شده است که در تولیدات مختلف میتواند تفاوت بسیار داشته باشد یک رده از اسکنرها که امروزه جای خود را در دنیای دیجیتال باز کرده، اسکنرهای دیجیتال یا سی سی دی ها هستند که حتی دوربینهای دیجیتالی و موبایلهای مجهز به دوربین را نیز می توان در این گروه ج اداد.

 این اسکنرها به خاطر اشغال جای کمتر و پیچیدگی کمتر و همچنین ارزان تر بودن قیمت علی رغم کیفیت پایین تر نسبت به اسکنرهای ،سیلندری، توانسته رشد خوبی داشته باشد.

نقطه در اینچ یا دی پی آی واحد اندازه گیری دقت برای ثبت ریزنگاری یا رزولوشن در سیستم خروجی مثل مونیتور پرینتر یا ایمیج ستر می باشد.

خلاصه مطلب این است که پیکسل در اینچ واحدی برای اندازه گیری تعداد پیکسلهای فایل بیت مپی در واحد اینچ است. نقطه در اینچ واحدی برای اندازه گیری دقت نمایش یا ثبت در دستگاه های خروجی مانند مونیتور؛ پرینتر یا ایمیج ستر می باشد.


رزولوشن چیست؟ resolution



ارتباط بین خط در اینچ و نقطه در اینچ در تصاویر

ارتباط بین خط در اینچ و نقطه در اینچ ایی پی اس یا پست اسکریپت بصورت پیش فرض میتواند ۲۵۶ پرده رنگ برای هر کدام از چهار رنگ یک فایل چاپی، در نظر بگیرد. در مرحله ی ریپ با توجه به تعیین میزان رزولوشن (نقطه در اینچ و تعیین ظرافت نقاط ترام خط در اینج اطلاعات بیت مپی بصورت نقاط ترام بروی فیلم نوردهی میشود.

پیشنهاد مطالعه: بررسی ترام در صنعت چاپ و بسته بندی؟

چنانچه تناسب لازم میان این دو گزینه برقرار نباشد خط در اینچ و نقطه در اینچ)، تصویر كيفيت مناسبی برای نمایش نخواهد داشت. نداشتن تناسب لازم بین دو گزینه به معنی از دست دادن پرده های مختلف رنگی است که برای داشتن تصویری سالم ضروری است.

به بیانی دیگر باید گفت ایمیج ستر برای تعیین درجه ارزش هر نقطه ترام باید رزولوشن مناسب داشته باشد. با بیشتر شدن تعداد نقاط خوانده شده در هر دانه ترام ارزش آن نقطه دقیق تر تعیین خواهد شد. به عنوان مثال تصویری ملموس، میتوان این قسمت را به دستگاه فکس تشبیه کرد.

دستگاه های جدیدتر با افزایش تعداد نقاط خوانده شده از تصویر کیفیت بهتری نسبت به دستگاه های قدیمی تر دارند تصاویر در این شیوه با کنتراست بیشتری نسبت به اریجینال خود دریافت میشود. اگر آسمانی در تصویر باشد یا طیفی در کار ،باشد افزایش و کاهش مقدار تیرگی و روشنی را با مرز مشخصی میتوان مشاهده کرد.

 تصاویر قدیمیتر کنتراست بیشتری دارد بنا به این علت که تعداد نقطه خوانده شده کمتری وجود دارد و مقدار زیادی خاکستریهای مابین به ناچار حذف می شود.

این مشکل در قسمتهایی که دارای تنالیته یا طیف میباشد با پله ای شدن طیف به خوبی قابل تشخیص خواهد بود و در قسمتهای دیگر تصویر با از دست دادن وضوح و خاکستریهای ما بین همراه خواهد بود به این مشکل پله ای شدن یا «پوستریزه» می گویند. هر چند تکنیک پوستریزه در برخی موارد از طرف طراحان به صورت خواسته پیاده می شود اما دانستن راه های کنترل آن برای داشتن کاری مطلوب ضروری است.

 

مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه

منبع: کتاب طراحی تا چاپ اثر مهدی احمدی

 

نظرات

پست‌های پرطرفدار