چاپ افست چیست؟ + کاربرد های چاپ افست

 در این مطلب از مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه به بررسی چاپ محبوب افست می پردازیم، پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید. 

در شیوه چاپ افست سطوح چاپ شونده اختلاف عمقی با سطوح غیر چاپی ندارد و هر دو در یک که بر اساس سطح قرار دارند.

در این نوع چاپ خاصیت دفع آب و روغن شکل گرفته است می کند و منطقه قابل چاپ مرکب را جذب آب را دفع میکند منطقه غیر چاپی در تماس با آب آن را جاب می کند و دافعی برای مرکب میشود، این اتفاق بر اساس پدیده فیزیکی ،شیمیایی در ارتباط سطوح رخ میدهد.

 در ابتدا تمام نواحی زینک که در تماس با نورد آب است مرطوب می.شود مواد متشکله سطوح چاپی (ژله یا امولسین زینک طوری طراحی و تولید شده که جاذب مرکب و دافع آب است و بر عکس زمینه غیر چاپی از موادی تشکیل شده است که جاذب آب و دافع مرکب است.

البته کشش سطحی یا سختی ،آب قدری این موازنه را به هم میزند بنابراین موادی را به آب اضافه می کنند تا قدری از این مقاومت کاسته و بر کیفیت تعادل جذب مرکب و آب بیافزاید.

این شیوه در سال ۱۷۹۶ میلادی توسط آلویس زینفلدر اختراع شد. وی موفق شد با انتخاب جنس مناسبی از سنگ آهک تصویری را توسط مواد سنگ چرب بروی رسم کند و بعد از مرطوب کردن سطح سنگ آن را برای جذب رنگ در نواحی طراحی ،شده پذیرا کند به این ترتیب تصویر نقش شده بر سنگ که سنگ که در مرحله ی قبل مرطوب شده بود و فقط زمینه آن آب را جذب می،کرد در مرحله ی جذب مرکب نسبت به پادیرش مرکب واکنش مثبت نشان می داد.



مراحل کار دستگاه چاپ افست

بر این اساس چاپ مطلوب افست با تعادل فیزیکی و شیمیایی بین مراحل مختلف قابل سنجش و ارزیابی است گزینه های ذکر شده زیر فق دل سرفصل عناوین است و هر کدام خود چندین بخش دارد که جای ذکر آن نیست:

          تأثیر سطح چاپی (زینک)

          تأثیر غلطک های مرکب

          تأثیر لاستیک

          تأثير مركب

          تأثیر آب و ترکیبات آن

          تأثیر سیلندر فشار

روند خلاصه و کلی چاپ در افست به این صورت است.

غلطک های آب و مرکب هر دو با سطح سیلندر زینک در تماس است آب و مرکب هر کدام بعد از حرکت از سمت مخزن مرکب دان و مخزن آب و بعد از عبور از غلطکهای یکنواخت کننده مرکب یا آب روی سطح زینک قرار گیرد زینک در ابتدا توسط غلطک آب و می بعد از آن با غلطک مرکب درگیر می شود، بعد از مرکب گیری زینک مرکب را در تماس به لاستیک منتقل می کند و از لاستیک، توسط سیلندر فشار به کاغذ منتقل میشود وجود لاستیک به عنوان واسطه ای بین زینک و سیلندر فشار باعث شده است تا این تکنیک را چاپ غیر مستقیم نیز بخوانند.

وضعیت ژله برای این تکنیک در بیشتر موارد پزتیو ناخوانا است. هر چند که از دو نوع زینک پرتیو و نگاتیو میتوان در این سیستم بهره برد اما کاربرد زینک پرتیو سهم بیشتری دارد و نوع نگاتیو آن ژله یک رو و دورو برای تهیه کتاب و شیوه سنتی کاربرد بیشتری دارد. در شیوه سنتی استفاده از زینک نگاتیو این امکان را میدهد تا بی نیاز از گرفتن فیلم پرتیو از روی نگاتیو باشیم و این خود صرفه جویی در وقت و هزینه بود.

در یک تقسیم بندی از نقطه نظر کاغذ، تکنیک افست با دو شیوه کاغذ ورقی "کاغذ ورقى" و کاغذ پیوسته" تقسیم بندی می شود. شیوه کاغذ پیوسته بیشتر برای چاپ روزنامه ها مورد استفاده قرار میگیرد و تا به حال جایگزین خوبی برای سیستم لترپرس روتاری بوده است.

 تیراژ مناسب برای چاپ افست

وضعیت آماده سازی برای چاپ از نظر سرعت؛ کیفیت و هزینه تمام شده، در شیوه رایج و مرسوم افست، باعث شده است تا بهترین انتخاب برای چاپهای بین ۳۰۰-۳۰۰/۰۰۰ نسخه باشد.

 معمولاً برای تیراژ پایین تر از آن با از دست دادن قدری کیفیت میتوان از چاپ دیجیتال استفاده کرد و برای بالاتر از آن از گراور می توان استفاده کرد که از کیفیت بهتری نسبت به افست برخوردار است. هر چند اساس افست با آب و مرکب پیوند خورده است اما تکنیک های دیگری از این شیوه مشتق شده است که یکی از آنها افست خشک است. نام گذاری آن، به خاطر حذف آب از سیستم عنوان شده است.

در این شیوه نوع ژله زینک و مرکب از جنسی انتخاب شده است که برای جذب یکدیگر احتیاج به محدودیت فضای مرطوب ندارند. به بیان دیگر در این شیوه تمام سطح زینک از مواد سیلیکن مرکب گریز پوشانده شده است و جاهایی از زینک که سوزانده خواهد شد، رنگ را جذب خواهد کرد.

 در حقیقت در شیوه معمول افست وجود دو مؤلفۀ جذب آب و جذب رنگ و همچنین تعادل بین این دو می توانست نتیجه افست مطلوبی را به دست آورد ولی در سیستم بدون آب فقط یک مؤلفه برای جذب رنگ در نظر گرفته شده است و این مسئله با سازگاری بین سیلیکن روی زینک و مرکب بر طرف شده است. مسئله میتواند برخی مشکلات مربوط به همین توازن مرکب و آب را برطرف کند.



مدل قدیمی و مشتق شده دیگری از افست وجود دارد که لیتوگرافی مستقیم) نام دارد. از این می شده تکنیک بیشتر برای چاپ روزنامه استفاده و تفاوت آن فقط در حذف سیلندر لاستیک است.

به علت حذف سیلندر لاستیک کاغذ بدون واسطه با زینک در تماس است. در این حالت جنس مواد پوششی زینک بسیار مقاوم انتخاب می شود تا در مقابل فشار و تماس با سطح کاغذ دوام بیشتری داشته باشد.

گروه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه

منبع: کتاب طراحی تا چاپ اثر مهدی احمدی


نظرات

پست‌های پرطرفدار