نکاتی که قبل خرید کاغذ حتما باید بدانید

 نکاتی که لازم است قبل از خرید کاغذ آنها را بدانیم

در این مطلب از گروه تخصصی چاپ و بسته بندی لوکس حمزه به بیان نکاتی خواهیم پرداخت که قبل از خرید هر نوع کاغذ باید از آنها اطلاع داشته باشید. وقتی سفارش کاغذ خود را به کاغذ فروش اعلام میکنید لازم است اطلاعاتی را به او بگویید موارد کلی اطلاعات لازم برای سفارش کاغذ شامل ابعاد کاغذ گرماز بند یا کیلو راه کاغذ مارک کاغذ میشود.

 1 - ابعاد کاغذ: پر مصرف ترین کاغذهای موجود در بازار ایران شامل دو اندازه ۷۰×۱۰۰ و ۹۰×۶۰ است. اولین کاری که بایستی انجام دهید مشخص کردن سند چاپی مورد نظر و هماهنگ کردن این سند با نوع کاغذ لازم است. برشهای کاغذ در صفحات دیگری از کتاب کاغذ و چاپ آمده است دقت کنید که کاغذ مورد نیاز شما بایستی حداقل ۱ سانتی متر در پایین کار از سند نهایی بزرگ تر باشد همچنین اگر سند چایی نهایی در حاشیه کنار چاپ دارد و مرکب در آن قسمتها قرار میگیرد بهتر است کاغذ انتخابی در حاشیه نیز بزرگ تر انتخاب شود. 

2 - گرماژ: با بکارگیری مطلب چه کاغذی برای چه کاری مناسب است و لمس کاغذهای انتهای کتاب میتوانید گرماژ مورد نیاز خود را اطلاع دهید -

 3 - بند یا کیلو: همانطور که گفته شد کاغذهای تحریر بر اساس بند و مقوا و کاغذهای گلاسه بر اساس کیلو خریداری میشوند آنچه که بایستی مد نظر داشته باشید این است که کاغذ مورد نیاز خود را میبایست به شکل بسته بندی تهیه نمایید بنابراین با توضیحات ارائه شده در کتاب متوجه تعداد کاغذ موجود در هر بسته با توجه به گرماز، تعداد بسته کاغذ خود را سفارش دهید کاغذ موجود در هر بسته با توجه به گرماژ تعداد بسته کاغذ خود را سفارش دهید. 

4 - راه کاغذ: یا LG و SG نیز از نکاتی است که در خرید کاغذ بسیار اهمیت دارد. در این خصوص به تفصیل صحبت شده است. 

۵ - مارک کاغذ: دقت کنید کاغذهای مورد نیاز یک کار را از یک مارک انتخاب کنید جزئیات متعددی از کاغذ در مارکهای مختلف با یکدیگر فرق میکنند. این جزئیات شامل نام کدری مقاومت به کشش دوام رنگ در مقابل نور براقیت و ... است.

کارهای ویژه روی کاغذ و مقوا 

هر کاغذ و مقوایی قابلیت پذیرش همه امکانات چایی را ندارد. فرآیند چاپ و جلوه های ویژه میتواند شامل: (1 -  چاپ CMYK) (2-چاپ Spot) ( 3- رنگهای متالیک) ( 4 - پوششها) (4 - برجسته سازی ) (5 -  برش و دایکات) و ... باشد. 

1- چاپ CMYK: در چاپ چهار رنگ هر چه کیفیت کاغذ بالاتر باشد نمود چاپ روی آن جذاب تر خواهد بود به همین خاطر کاغذهای گلاسه با توجه به قابلیت پذیرش چاپ با pi بالاتر و درخشندگی بهتر برای کار چهار رنگ مناسب تر هستند. هر چه گرماژ کاغذهای گلاسه بالاتر باشد به دلیل جذب کمتر مرکب به درون کاغذ جلوه زیباتری از کار جایی ارائه میشود. 

2 - رنگ های Spot: نمود و نمایش رنگهای Spot نیز بر روی کاغذهای گلاسه راهنمای انتخاب کاغذ مناسب سفارش چاپی زیباتر خواهد بود.

3 - رنگهای متالیک: چاپ رنگهای پیگمنت فلزی یا متالیک روی کاغذهای تحریر تقریبا هیچ نمودی .ندارد برای مثال چاپ رنگ نقره ای روی کاغذ تحریر چیزی شبیه به خاکستری را نمایش میدهد 

4 - پوشش پوششهای UV:  بطور کل روی کاغذهای گلاسه و بخصوص در گرماژهای بالا امکان پذیر است. کاغذ و مقوا از جنس ،تحریر مایع UV را به درون کشیده و کار را خراب میکند.

5 - برجسته سازی:  برجسته سازی به شیوه کلیشههای نرو ماده در کاغذهای ۸۰ گرم به بالا نمود بهتری دارد بهتر است گرماژ کاغذ خود را برای این منظور درست انتخاب نمایید.

 6 - برش و دایکات: کادر مورد نظر خود را برای برش دادن بسته به گرماژ کاغذ انتخاب نمایید. طبیعی است که هر چه گرماژ کاغذ شما کمتر باشد می بایست اندازه کادر پرش کوچک تر انتخاب شود بزرگ گرفتن کادر برش در کاغذهای گرم پایین نمود خوبی نخواهد داشت.



تاثیر کاغذ در هزینه چاپ 

یکی از مواردی که تاثیر بسیاری روی هزینه چاپ میگذارد کاغذ و مقوای مصرفی است. اما این تاثیر بسته به تیراژ اهمیت متفاوتی خواهد داشت. 

1- در تیراژهای پایین: اصولاً در تیراژهای زیر ۳۰۰۰ ، هزینه کاغذ با هزینه های فیلم و زینک و چاپ برابری میکند 

2 - در تیراژهای بالا: در تیراژهای بالا هزینههای کاغذ تقریباً اصلی ترین عامل هزینه کار چاپی محسوب می.شود در تیراژهای بالا چیدمان سند و دقت در آن به دلیل اهمیت مصرف کاغذ و مقوا بسیار مهم است.

چه کاغذی برای چه کاری مناسب است؟

 در این جا فهرستی از کارهای گرافیکی مبتنی بر چاپ ارائه میشود. در این سفارشات انتخاب کاغذ و مقوا به ابعاد کار نیز بستگی خواهد داشت مروری بر انتخاب نوع کاغذ براساس سفارش چاپی میکنیم

کارت ها ی چاپی

کارت ویزیت: مقوای گلاسه و کارتی ۲۵۰ گرم معمولاً برای کارت ویزیت هایی در ابعاد متداول ۸۵ سانتی متر مناسب است. همچنین از مقواهای فانتزی فابریانو و شبیه به آن نیز در گرماژ گفته شده استفاده میکنند مقوای کرافت و PVC نیز اخیرا به مدیای چاپ کارت ویزیت اضافه شده است. 

گواهی نامه: معمولاً گواهینامه ها را روی مقوای ۲۵۰ گرم چاپ میکنند اما در مواردی که قرار است پس از چاپ اطلاعات دیگری روی آن پرینت ،شود کاغذ با گرماز ۱۵۰ الی ۱۷۰ گرم به کار میرود و معمولاً کاغذ گلاسه به تحریر ارجحیت دارد اما کاغذهای تحریر بخصوص از نوع فانتزی و بافت دار کلاس و جلوه بهتری به گواهینامه صادر شده میدهد بخصوص اگر نشان یا لوگوی شرکت به شکل طلاکوب نقره کوب روی کاغذ با رنگ مایه زرد چاپ شود.

 کارت تبریک: مقوای کارت تبریک معمولاً گلاسه ۲۵۰ الی ۳۰۰ گرم و در مواردی مقوای فانتزی میباشد. کارت ضمانت نامه ضمانت نامه ها را معمولاً روی مقوای کارتی از گرماژ ۲۵۰ الی ۳۰۰ گرم چاپ میکنند.

پاکت های چاپی

ملخی و کوچک تر پاکت نامههای ملخی (حدود ۱۱×۲۲) یا به عبارتی پاکتهای ابعاد کوچک تر معمولاً روی کاغذهای تحریر ۸۰ گرم چاپ می.شود در مواردی هم کاغذهای گلاسه را به کار گرفتهاند اما کاغذ تحریر هم جذاب تر و هم با کلاس تر از گلاسه است.

 کاغذ های A3 و A4:  پاکتهای A4 و A3 به دلیل بزرگ بودنشان بهتر است با کاغذهایی با گرماژ بالاتر چاپ شوند در این دو مورد کاغذهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم پیشنهاد میشود.

 فانتزی پاکتهای فانتزی معمولاً از کاغذهای فانتزی در گرماژ ۸۰ الی ۱۲۰ گرم ساخته می شود.

جعبه های چاپی

کوچک ساده: این جعبه شامل مواردی چون صابون، برخی داروها و پمادها می شود. برای این گونه موارد از مقوای ۲۵۰ الی ۳۰۰ گرم مقوای کارتی و پشت کرم بطور معمول استفاده میشود

 جعبه های متوسط: جعبه هایی چون پودرهای لباسشویی و در اندازه های شبیه به آن در این گونه موارد هم از مقوای ۲۳۰ الی ۳۰۰ گرم پشت طوسی استفاده میشود.

 جعبه های بزرگ: جعبه های اسباب بازی و مواردی از این قبیل را روی مقواهای ۳۰۰ گرم به بالا و معمولاً پشت طوسی چاپ میکنند.

 جعبه های عطر: ابعاد و اندازههای اینگونه جعبه چندان بزرگ نیست اما به خاطر نفیس بودن جعبه معمولا از گرماژ ۳۰۰ و شاید در مواردی بالاتر استفاده میشود. در این نوع جعبه ها راه و بیراه مقوا از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که استقامت و زیبایی جعبه اهمیت زیادی دارد.

 جعبه های خیلی بزرگ: جعبه های جاروبرقی مانیتور و ... معمولاً روی مقوای گلاسه یا پشت طوسی با گرماژ حدود ۲۰۰ چاپ و روی کارتنهای چند لایه لمینیت میشود.

 ساک دستی های چاپی

اگر قرار باشد که ساک دستی سلفون داشته باشد معمولاً گرماژ ۱۵۰ بسته به ابعاد ساک کافی است ساک در حدود (A3 اما اگر سلفون در کار نباشد گرماژ بالاتر پیشنهاد میشود.

روزنامه چاپی

کاغذ روزنامه معمولاً ۴۰ گرم به بالا است و در مواردی که کار رنگی و با کیفیت مد نظر باشد از کاغذهای ۹۰ گرم گلاسه استفاده میشود.

کاغذ کادو

کاغذ مورد نیاز برای این مورد میتواند از ۵۰ گرم الی ۱۲۰ گرم و در هر دو نوع تحریر و گلاسه انتخاب شود کاغذ کادوهای ارزان از نوع الوان است.

کتاب

جلد کتاب مقوای جلد کتاب برای قطعهای کوچک ترچون جیبی رقعی میتواند ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم .باشد برای کتابهای وزیری خشتی و رحلی ۲۵۰ گرم الی ۳۰۰ گرم پیشنهاد می شود.

 کاغذ داخلی کتاب: کتابهای تک رنگ و معمولی را با کاغذ ۷۰ گرم تحریر چاپ میکنند مگر آن که چاپ دو رنگ یا چند رنگ باشد. در این صورت گرماژ کاغذ به ۸۰ یا حتی ۱۰۰ گرم تغییر میکند و در موارد چهار رنگ بهتر است گلاسه انتخاب شود در مورد کتابهای مرجع که تعداد صفحات زیاد دارند و معمولاً تک رنگ چاپ میشود کاغذ انجیلی که مقاومت و چاپ پذیری خوب همراه با وزن کم دارد ۴۰ گرم پیشنهاد میگردد.

پوستر

اگر ابعاد پوستر را از حدود ۵۰×۳۵ تا ۷۰×۱۰۰ در نظر بگیریم کاغذ مورد استفاده میتواند از ۱۳۵ گرم تا ۱۷۰ گرم را شامل شود. در مواردی که پوستر چهار رنگ است و یا ابعاد آن بزرگ است و مقاومت بیشتری برای کاغذ نیاز باشد از کاغذهای گلاسه استفاده میشود. برخی طراحان گرافیک در ارائه ایدههای خاص خود از کاغذهای کرافت با چاپ سفید نیز استفاده کرده اند.

 نقشه:  کاغذ نقشه نیز بسته به ابعادش میتواند تحریر ۷۰ گرم الی ۱۰۰ گرم باشد. با توجه به رنگی بودن اغلب نقشهها کاغذ گلاسه پیشنهاد میگردد و همچنین اگر ماندگاری نقشه برایتان مهمتر از هزینه کاغذ آن است میتوانید از کاغذهای لاستیک استفاده کنید.

سر رسید 

توضیحات کتاب در مورد سررسید نیز صادق است.

لفاف

لفاف های دور محصولات مثل آب ،معدنی ،کمپوت کنسرو، مرباجات و ... معمولاً از جنس گلاسه ۱۰۰ گرم انتخاب میشود اما با رشد صنایع بسته بندی چاپ روی قوطیهای فلزی به شکل مستقیم و به کارگیری لفافهای BOPP که با چاپ به روش فلکسو و هلیوگراور انجام میشود حوزه لفاف در چاپ افست محدودتر شده است.

تگ

برای ارائه تگ تبلیغاتی که بطور معمول برروی پوشاک بیشتر از هر محصولی خودنمایی میکند از مقوای گلاسه با گرماژ ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم همراه با چاپ چهاررنگ و جلوههای خاص دیگر استفاده میشود. البته تگهای متنوعی وجود دارد که دامنه استفاده از مقوای آنها بسیار فراتر می رود و مقوای فانتزی کرافت را نیز دربر در بر میگیرد.

منبع: کتاب کاغذ و چاپ اثر گروه  پژوهشی غفراوی (بهرام عفراوی)

نظرات

پست‌های پرطرفدار